De Berta von Lassan is een van de oudere nog zeilende traditionele schepen op de Oostzee en een indrukwekkend voorbeeld van maritiem vakmanschap. Ze werd in 1910 gebouwd op de scheepswerf Junge in Wewelsfleth aan de Elbe en werd oorspronkelijk gebouwd als vrachtschip voor ondiepe getijdenwateren. Als een zogeheten Besanewer met platte kiel en tweemasttuigage van het type ketch, was ze perfect geschikt voor de kustvaart op de Noord- en Oostzee. Bijzonder is dat de Berta bijna een halve eeuw lang zonder motor voer – zelfs voor die tijd een zeldzaamheid.
Met een scheepslengte van 18,30 meter (met kluiverboom 24m), een breedte van 4,60 meter en een zeiloppervlak van circa 147,50 vierkante meter, behoort ze tot de grotere schepen in haar klasse. Dankzij haar geringe diepgang van slechts 1,10 meter kan ze ook ondiepe wateren bevaren – zoals het Boddengebied bij Greifswald, de Barther Bodden en het Achterwasser.
Na jaren van verwaarlozing in de DDR, waarin ze als wrak op het droge lag en op het punt stond gesloopt te worden, begon in 1985 een nieuw hoofdstuk: de Leipziger kapitein Jörg Friedrich kocht de Berta en restaureerde haar in veertien jaar tijd met veel toewijding en vakkennis. In 1999 keerde de Berta terug op het water – niet als vrachtschip, maar als waardig traditioneel zeilschip.
Vandaag de dag vaart de Berta von Lassan weer met grootte regelmaat op de Oostzee en neemt ze deel aan maritieme evenementen zoals de Hanse Sail in Rostock en de Rumregatta in Flensburg. Ook worden er regelmatig meerdaagse reizen aangeboden.
De Berta staat voor een manier van varen zoals die ooit was – rustig, krachtig en veel handarbeid. Ze verbindt een ver verleden met het heden en laat zien dat het behouden van maritieme tradities geen stoffige zaak hoeft te zijn, maar juist levendig en betekenisvol.
Boek hier jou avontuurlijke en enerverende reis op de Berta von Lassan ervaar meer over het schip.