Weet jij wat het weer op zee doet?

Niets zo veranderlijk als het weer. Zo klinkt de zee in de oude verhalen groot, en verraderlijk. Is dat ook echt zo?

De beleving van het zeilen op zee is dan ook door het veranderende weer altijd anders. Genieten van een zonnetje, een lekker windje of eens windstilte. Een buitje regen, zeilen door de nacht of de zonsondergang. De natuur en het weer op zee zijn altijd prachtig. Vaak indrukwekkend en soms intens.

Tijdens het varen zijn schip, schipper en het weer samen één. Deze drie-eenheid is er altijd.

Het is belangrijk te weten dat het schip in orde is, dat de schipper capabel is en wat het weer gaat doen. De schepen aangesloten bij Rederij van Linschoten varen zijn allemaal op orde, gekeurd, voor hun doel gecertificeerd en goed onderhouden. De schipper en de bemanning zijn getraind en varen met de juiste papieren. Overal is controle op. Alleen het weer, daar hebben wij mensen nog steeds geen invloed op en dat is maar goed ook. Wat kunnen we wel met het weer?

De zee en het weer beleven is intens mooi

Hoe mooi is het om de deining van de zee of oceaan te beleven. De golven komen in ritmes en het went snel dat het dek (de vloer) in beweging is. De zon op zien komen boven de horizon is prachtig, zeker voor iedereen in de de stad of in de bergen woont is dit een cadeautje. Daar zie je dat niet snel. Het zeker is genieten als de zon op een helderblauwe dag achter een wolk vandaan schijnt, met gouden zonnestralen die haast tastbaar, naar beneden stralen tot op het water. Of een heftige regenbui aan je voorbij zien trekken: het is indrukwekkend om te zien hoe zo’n grote wolk zijn water ‘loslaat’? Het weer en de natuur kunnen adembenemend mooi zijn.

Bemanning is opgeleid in meteorologie

Aan boord van het schip, is het varend personeel leidend: zij nemen de uiteindelijke beslissing over het reilen en zeilen aan boord. Daarvoor zijn ze opgeleid in heel veel verschillende zaken. In de opleiding en vele praktijk vaardagen, leer je over de techniek aan boord, zoals de motor en drinkwaterpomp. Maar ook leer je zeilen, navigeren en heel belangrijk: meteorologie.

Meteorologie is kort gezegd: de kennis en interpretatie van het weer. Dat is op zee zeer belangrijk, want de zee is groot, wijd en indrukwekkend. Maar met de juiste kennis ze zo mak als een lammetje.

De meteorologische modellen die tegenwoordig gemaakt worden zijn erg nauwkeurig en gaan dagen vooruit. Ze worden berekend met computers en zijn gebaseerd op eeuwenlange en wereldwijde metingen. We kunnen het weer niet veranderen, maar tegenwoordig wel rederijk nauwkeurig voorspellen. En deze voorspelling gecombineerd met de vakkennis van de bemanning maakt dat er weinig verrassingen zijn, ook niet op zee. Voor de tocht maakt de bemanning op basis van het weer een aantal beslissingen, zoals:

  • De juiste planning, wanneer vaar je uit of blijf je nog even liggen?
  • De juiste route, vaar je dicht onder de kust, of juist op open water.
  • De juiste timing: twee uurtjes later vertrekken en de wind is een stuk minder?

Dit maakt dat je zeilvakantie met schipper veilig en comfortabel verloopt.

Daarnaast maken we heden ten dage ook gebruik moderne middelen zoals: onze Radar aan boord om het weer in de gaten te houden en hebben we actieve weer apps met actuele en uitgebreide weermodellen, maar ook de navtex geeft ons waarschuwingen als nodig, dit naast onze waarnemingen op de barometer en de natuur in de omgeving. (komt de regen voor de wind, schipper berg uwe zeilen gezwind)

Van windstilte tot storm

  • Meneer Beaufort heeft in 1805 een schaal opgesteld voor de wind, zodat we weten waar we over spreken. Wat is nou een zwakke wind en wanneer stormt het? Deze schaal gebruiken we tot op de dag van vandaag. De schippers van Rederij van Linschoten gebruiken deze schaal ook voor de dagelijkse planning:
  • Van windkracht 1 tot 2 spreken we over stille tot rustige wind, de voortgang onder zeil is beperkt en de volgende haven lijkt ver weg.
  • Tot en met windkracht vier is de wind fijn en prima. Lekker zeilen en genieten.
  • Windkracht vijf en zes zijn veel wind, maar zonder ons ernstige zorgen te hoeven maken.
    Misschien een aanpassing in de route en de zeilvoering om de tocht comfortabel en veilig te houden, lekker uitwaaien.
  • Vanaf windkracht zeven hebben we het over harde wind. De route of het programma kunnen worden aangepast, afhankelijk van het vaargebied. Dit zodat de beleving aan boord fijn blijft.
  • Vanaf windkracht 8 plus en negen is het storm, uitvaren doe je zeker niet.
    Mocht je dit op zee overkomen, dan geen nood. De schepen kunnen dit hebben, de bemanning zorgt voor een veilige vaart en past dus het programma en zeilvoering al vooraf aan bij stormwaarschuwingen.
  • Van windkracht 10 tot 12 spreken we over zeer zware storm tot orkaan, dan is de veiligste plek voor een schip in de haven, maar daar zijn schepen eigenlijk niet voor bedoeld.
De Beaufort schaal

Zo klinkt de zee in de oude verhalen groot, en verraderlijk. Is dat ook echt zo?

Nu met meer kennis, kunnen we zeggen: nee. De zee is niet verraderlijk met de kennis die we tegenwoordig hebben. We kunnen het weer niet veranderen, maar we kunnen het wel voorspellen.

Met de voorspelling, de uitgebreide vakkennis en het vakmanschap van de bemanning, de kwaliteit van de schepen en materialen. Met al deze zaken kunnen we onze plannen aanpassen. We passen de plannen zo aan dat de zee een prachtige plek is om van te genieten. Veilig en mooi. Daar kun je tot jezelf te komen en het weer en de natuur van dichtbij beleven.

Wanneer zien we jullie bij ons aan boord?

Plaats jouw ervaring

Vul hieronder het formulier in en laat ons weten wat je van jouw zeilreis en het schip vond.