Avontuur

De Avontuur is een tweemast gaffelschoener, gebouwd in 1920 door Otto Smit in Stadskanaal, Nederland. Tot 2005 werd zij ingezet als vrachtzeilschip, voor het laatst onder bevel van de Nederlandse kapitein Paul Whalen. Hij vervoerde vracht tussen de Noord- en Oostzee, de Noord-Atlantische Oceaan en havens in het Caribisch gebied. Daar stond het schip algemeen bekend als een van de laatste echte vrachtzeilers van de 21e eeuw.

Nadat de Avontuur enkele jaren als passagiersschip werd gebruikt voor dagtochten langs de Nederlandse kust en tussen de West-Friese eilanden, wordt zij sinds het najaar van 2014 weer gebruikt als vrachtzeilschip.

De missie

Het zeilschip Avontuur vervoert goederen uitsluitend op windkracht en brengt biologische producten van ver op een klimaatvriendelijke manier naar jou toe.

Wat we vandaag doen, bepaalt hoe we morgen leven. De momenteel meer dan 51.000 zeegaande vrachtschepen – het belangrijkste transportmiddel van de wereldhandel – beschadigen het milieu en stoten levensgevaarlijke gifstoffen uit. De mondiale scheepvaart veroorzaakt jaarlijks meer CO₂-uitstoot dan de gehele Bondsrepubliek Duitsland, die wereldwijd op de zesde plaats staat van grootste CO₂-uitstoters.

De Avontuur biedt de mogelijkheid om vracht uitsluitend op windkracht te vervoeren en zo een directe verbinding te creëren tussen duurzame producenten en verantwoordelijke consumenten.

Word Shipmate op de Avontuur

Heb jij wat ervoor nodig is?

Ongeacht wat je hebt gehoord of gelezen over vrachtzeilen, willen we dat je weet dat de Avontuur geen conventioneel zeilschip is. Zeilen en werken aan boord is geen gewone bijbaan of vakantie-uitje. De crew heeft de missie om de wereld te laten zien dat groen en duurzaam zeetransport mogelijk en noodzakelijk is. Ze willen mensen aan het denken zetten over de gevolgen van onze levensstijl, ons consumptiegedrag en onze voortdurende zoektocht naar groei. Met andere woorden: ze zeilen niet alleen met een traditionele schoener omwille van de traditie, en ieder persoon aan boord wordt gezien als volwaardig bemanningslid die precies moet weten wat er van hem of haar wordt verwacht!

Het wordt van je verwacht dat je zowel aan boord als in de havens actief meewerkt. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, wachtlopen, zeilbediening, onderhoudswerkzaamheden, schoonmaken, werkzaamheden in de kombuis en vrachtoperaties. De bijdrage voor de zeiltocht gaat naar de operationele kosten van de Avontuur en het hele project.

Alle bemanningsleden aan boord worden aangemoedigd om de missie te ondersteunen met hun werk, overtuiging en hart. In elke haven die jullie aandoen, zijn jullie de ambassadeurs van een missie die jullie met de Avontuur de wereld in dragen. Jullie kruisen de oceaan op een zeilschip zonder een spoor achter te laten, behalve het kielspoor van het schip.

Als je je kunt identificeren met deze doelen en deze idealen wilt ondersteunen, horen we graag meer over jou en waarom je met de Avontuur wilt zeilen.

Hoe zijn de Shipmates gehuisvest?

Het bemanningsverblijf in het voorschip is ingericht door een paar zeer getalenteerde vrijwilligers. Het beschikt over 10 kooien, een kastje per persoon voor persoonlijke spullen, een douche (koud water) en een toilet.

Heb ik zeilervaring nodig om als Shipmate aan te boord te komen?

Nee, dat is niet nodig. Het schip heeft een volledig gecertificeerde bemanning die je tijdens je verblijf aan boord alles zal leren wat je moet weten voor een veilig zeilavontuur.

Welke vaardigheden zal ik tijdens mijn verblijf leren?

Afhankelijk van de duur van je verblijf aan boord kun je de volgende vaardigheden leren:

  • Veiligheid aan boord en onderhoud van het schip
  • Zeilen en uitvoeren van zeilmanoeuvres
  • Het schip besturen
  • Wachtlopen
  • Werken in de tuigage
  • Traditionele technieken voor het laden en lossen van vracht
  • Astronomische navigatie

De Vracht

De Avontuur vervoert voornamelijk hoogwaardige kleine partijen uit duurzame of ambachtelijke producties. Daaronder vallen onder andere:

  • koffie, ruwe koffiebonen uit Midden- en Zuid-Amerika
  • rum en andere sterke dranken, vooral uit het Caribisch gebied
  • cacao, cacaobonen en verwerkte producten
  • specerijen (bijv. kardemom)
  • incidenteel ook kunstwerken, tentoonstellingsstukken of wetenschappelijk materiaal

De focus ligt hierbij niet op massa, maar op symbolische vracht die transparant wordt vervoerd en een duidelijke relatie heeft met duurzame zeevaart en ambachtelijke productie.

De geschiedenis

Tijdens zijn meer dan twintig jaar werkervaring in de scheepvaartindustrie kreeg kapitein Cornelius Bockermann een duidelijk beeld van de manier waarop wij mensen onze omgeving negatief beïnvloeden. Met zijn bedrijf verzorgde hij zwaar transport voor de olie-industrie. Een lucratieve onderneming waarmee hij veel geld verdiende, maar die hem ook bewust maakte van de enorme impact die de mondiale scheepvaart heeft op de oceanen.

Meer dan 90 procent van de wereldhandel verloopt via containerschepen die vrijwel uitsluitend worden aangedreven door zware stookolie. Deze brandstof is op het land al lang verboden en moet als chemisch afval worden afgevoerd. De gigantische zeeschepen zijn daardoor in feite drijvende afvalverbrandingsinstallaties, waarvoor nauwelijks emissierichtlijnen gelden en die aan weinig milieuregels zijn gebonden. Voor Cornelius werd duidelijk dat er iets moest veranderen. Hij stelde zichzelf de vraag: hoe kunnen we bedrijven en consumenten wakker schudden en hen een duurzaam alternatief voor transport laten zien?

Het antwoord is zeilende vrachtvaart: goederen klimaatvriendelijk vervoeren op windkracht met het zeilschip Avontuur.

Soort Schip
Vrachtzeilschip
Vaargebied
Trans-atlantisch, Caribisch gebied
Boordtalen
Engels

Bemanning

Cornelius Bockermann
Kapitein
Torge Achelpöhler
Consultant Scheepvaart en Douaneafhandeling
Carla Bockermann
Biologe & Klimaatonderzoeker

Interieur

Bemanningsverblijf
  • 10 kooien
  • een kastje per persoon voor persoonlijke spullen
  • een douche (koud water)
  • een toilet.

Exterieur

Scheepstype

Tweemastschoener 

Bouwjaar/Werf

1920/ Smidt, Stadskanaal (NL)

Flag/ Thuishaven

Seychellen/ Port Victoria

Lengde/breedte/diepgang

43,50m / 5,88m / 2,49m

Masten

2

Zeiloppervlakte

 495m² – max. 612m²

Zeilen

8 (Grootzeil, Schoenerzeil, 2 Topzeilen, Fok, Binnen- en Buitenkluiver, Vlieger)

Laadruimte

114 dwt/ 135m³

Motor

John Deere 6081 AFM, 305 PK

Zeilvrachtreizen 2025-2026

De 16e zeilreis brengt de Avontuur dit keer naar een bijzonder doel: de VN-klimaatconferentie COP30 in Belém, Brazilië.
Ze nemen niet alleen deel – ze zeilen er naartoe om een statement te maken: schoon vrachtvervoer is niet alleen noodzakelijk, maar ook mogelijk. Elke zeemijl onder zeil is een oproep voor eerlijkere, tragere handel zonder fossiele brandstoffen.

Een tweede bijzonderheid dit jaar: in tegenstelling tot eerdere reizen blijvt de Avontuur in de Cariben en vaart ze als een pendelschip tussen de eilanden onder de wind en boven de wind – afhankelijk van wat ze vinden of aangeboden krijgen.

In april/mei vaart de Avontuur verder naar Midden-Amerika om koffie, cacao en meer te laden voor de trouwe klanten, en in de zomer van 2026 keert ze terug naar Europa.

Het gedetailleerde reisschema en de prijzen vind je hieronder.

Let op: Houd er rekening mee dat we geen zware stookolie verbranden en daarom afhankelijk zijn van de wind om goederen te vervoeren. Alle data zijn schattingen en er kunnenhavens voor het laden worden toegevoegd of aangekondigde havens uit het schema worden geschrapt.

 

De Zeilvrachtreis van de Avontuur in 2025/2026

26 maart
 t/m 29 april 2026
€ 2990
  35 dagen
  Caribisch gebied
Zeil mee op de historische tweemast-gaffelschoener Avontuur van Marie-Galante (Guadeloupe) naar Pt. Morelos, Mexico, via de Dominicaanse Republiek, Colombia, Costa Rica en Belize. Tijdens deze circa 2.300 zeemijl lange vrachtzeilreis werk je actief mee als volwaardig bemanningslid: je helpt met zeilen, wachtlopen, onderhoud en vrachtoperaties. Dit is geen gewone zeilvakantie, maar een actieve missie op een duurzaam vrachtzeilschip, waarbij je bijdraagt aan het klimaatvriendelijk vervoer van hoogwaardige, duurzame producten.